lørdag 25. mai 2013

Ut på tuuur!

Jeg fikk vist aldri helt taket på denne bloggingen, men her er et innlegg der eg prøver å gi dere et innblikk i de turene jeg har vært på de siste månedene og litt diverse som har skjedd.

Vi har vært på flere turer rundt om i Kamerun. Etter en koselig jul i byen Ngaoundere der jeg bor, reiste jeg sammen med noen fra misjonsstasjonen her til Kribi, der jeg opplevde både kysten og regnskogen. Vi har også vært til Yoko, en landsby midt i landet, som tidligere har vært misjonsstasjon. Der valgte vi ut ungdommer som skulle få tilbud om å reise til Norge skoleåret 2013/14 på Hald i Mandal. På grunn av lang og ekstremt humpete vei fikk vi ikke tid til å se så mye av byen. Men vi fikk likevel se mye av kamerunsk natur og kultur. Jeg var også på tur med familien min i påsken, da reiste vi litt vest i landet til byer som Baffosam, Fomban og en lit mindre by kalt Bankim, som også har vært misjonsstasjon. I disse byene hadde vi bedre tid og vi fikk opplevd Kamerunsk kultur og natur på sitt beste. Vi besøkte nemlig et sultan rike og kjørte mye, slik at inntrykkene ble mange og spesielt for familien min som aldri hadde vært i Kamerun før. Da de reise hjem dro straks alle misjonærene i Kamerun på misjonærmøte til en stor nasjonalpark. Der så vi sjiraffer og manager antiloper, jeg så også mange aper, alligator  flodhest og en bøffel. På vei hjem stoppet vi for å se på ekte dinosaurspor. Vi har også vært på småturer, som f.eks. Jentetur til Mballang, lack tisson og tellofossen. 
I Kribi

Stranda på Kribi
Kribi - båttur inn i regnskogen
En foss i Kribi
Her besøkte vi pygmeene
Yoko - her valgte vi ut hald-stdeter. Og jeg var en av dommerene.
Safari! Vi så sjiraff!
Antiloper
Aper i treet
Antilope
Maren går i dinosaurspora.
Åslaug fant deler av skalle til en dinosaur(ihvertfall later vi som om det var det ;))
Meg og søstera mi i Kamerunsk fotballdrakt
Bankim
Her spiser vi fisk med hendene! 
Hanne i Fomban
Mamma utforbi  sultan riket
Ekte afrikanere!
Dodo, Anniken og meg ved lack tisson
Jentetur til Mballang

Vi var også innom tellofossen
<3
Siste kvelden til haldjentene...
Nå er det bare meg og Anniken igjen... Men vi ar det ikke så ille :) vi har:

gått på babybesøk,
gått i bryllup,

Og feiret 17. mai



- Siri

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar